Tuesday, August 18, 2009

puasa oh puasa...

Sempena bulan ramadhan yang bakal tiba ny, geng kucharkachir bawakan beberapa fakta mengenai berbuka puasa dan sahur untuk panduan rakan-rakan semua. Selamat berpuasa dan selamat beramal...

Waktu berbuka...
Ø Berbuka puasa adalah seperti kita bersarapan pagi


Ø Kurma adalah makanan yang paling baik diambil ketika berbuka puasa kerana kurma mengandungi sumber gula,serat, karbohidrat dan mineral yang diperlukan oleh tubuh. Kurma juga berfungsi untuk menaikkan gula darah yang rendah ke paras normal.



Ø Makan dalam kadar perlahan. Elakkan makan dalam jumlah yang banyak. Cuba kawal diri anda dari makan melebihi had yang sepatutnya kerana makan berlebihan tidak baik untuk perut.

Ø Elakkan makan terlalu banyak kuih muih dan air manis serta yang berkarbonat kerana makanan dan minuman seperti ini mengandungi kadar gula yang tinggi dan ia tidak bagus untuk kesihatan anda.
Waktu bersahur...
Ø Jika waktu berbuka puasa diibaratkan seperti bersarapan, ketika sahur pula kita seperti mengambil makan malam

Ø Adalah digalakkan untuk mengambil makanan dari jenis karbohidrat kompleks agar dapat bertahan lama selain dapat mengurangkan rasa lapar. Ianya boleh di dapati dalam jenis makanan berikut iaitu biji-bijian seperti bijirin mil penuh, nasi dari beras perang, oat, kacang dan kekacang.

Ø Bersahurlah pada awal pagi dan jangan sesekali bersahur sebelum masuk tidur. Hal ini bertujuan untuk mengelakkan perut di kosongkan terlalu lama.
Ø Hadkan pengambilan makanan yang mengandungi minyak dan lemak yang berlebihan. Elakkan juga makanan yang berempah selain makanan yang mengandungi gula berlebihan (manisan)


Ø Amalan memakan makanan yang berserat tinggi adalah digalkkan untuk memudahkan sistem penghadaman dan mengelakkna peningkatan asid dalam perut.

0 comments: