Sunday, August 2, 2009

apa itu IT???

Kawan2, dah pernah dengar tentang IT? Yup!, information technology atau dalam bahasa ibundanya teknologi informasi..IT ni memang dah tak asing lagi dalam kehidupan masyarakat yang semakin maju skarang ni baik dari jurusan IT mahupun dari aplikasi IT itu sendiri. Tapi apa makna sebenar IT ni ya?? Pernah juga dengar IS a.k.a Information System. Aduh! Pe pulak IS nih??kekusutan mula menyelubungi diri saya..hu..pada yang bingung dan tertanya-tanya, mari kita berbahas sal bende ni..

Teknologi Informasi adalah suatu teknologi yang digunakan untuk mengolah data iaitu memproses, mendapatkan, menyusun, menyimpan dan memanipulasi data dalam pelbagai cara untuk menghasilkan informasi yang berkualiti dan relevan serta tepat seiring dengan waktu dan masa. IT kini juga digunakan secara meluas oleh seluruh lapisan masyarakat dan telah dimasukkan dalam sistem pemelajaran sama ada diperingkat rendah mahupun peringkat universiti.

teknologi ini menggunakan komputer untuk megolah data, sitem jaringan untuk menghubungkan satu komputer dengan komputer yang lain, dan teknologi komunikasi digunakan untuk menyebar maklumat dan berkongsi maklumat tersebut secara global. wow!amat canggih sebenarnya dunia IT.. sesiapa yang ketinggalan, lugila...(^^,)

jadi, apa pula IS ya kawan2??

Information Systems (IS) adalah ilmu yang mempelajari tentang bagaimana perkembangan dan bagaimana teknologi informasi berhubungan dengan proses bisness yang ada, sehingga suatu institusi bisness akan dapat mencapai tujuannya dengan efektif dan efisyen.

secara kesimpulannya IT merupakan sebahagian da IS..
oh,barula kami faham..hehe

sekian dulu untuk kali ini..out! ('',)

0 comments: